( Müminler ) Onlar sana indirilene de, senden önce indirilenlere de inanırlar.
Bakara 4
Kutsal Yasa Hristiyanları da Bağlar !
Matta 5
17-18 ( isa ) Kutsal Yasa'yı ya da Peygamberlerin sözlerini
geçersiz kılmak için geldiğimi düşünmeyin.
Ben bunları geçersiz kılmaya değil, yerine getirmeye geldim.
Gerçek şu ki, gök ve yer silinip gitse de,
Kutsal Yasa'nın en küçük bir harfi, hatta bir noktası bile
silinmeyecek ve her sözü gerçekleşecektir.
O ( isa ) kendisine nimet verdiğimiz ve
israiloğulları'na örnek kıldığımız bir kuldur.
Zuhruf 59
Ve Allah ona ( isa'ya ) kitabı, hikmeti, Tevrat ve incil'i öğretecek.
Maide 110
Elçilerin işleri 3
13 ibrahim'in, ishak'ın ve Yakup'un Tanrısı,
atalarımızın Tanrısı, Kulu isa'yı yüceltti.
Ali imran 50
Saf 6
size haram kılınan bazı şeyleri helâl kılmak için gönderildim ve
Rabbiniz tarafından size bir mucize de getirdim.
Artık Allah’a karşı gelmekten sakının ve bana itaat edin."
Ali imran 50
Allah’ın size, benden önce gelen Tevrat’ı doğrulayıcı ve
benden sonra gelecek,
Ahmed adında bir Elçiyi müjdeleyici ( olarak gönderdiği ) Elçisiyim" demişti.
Fakat ( İsa ) onlara apaçık mucizeleri getirince, "Bu, apaçık bir sihirdir" dediler.
Saf 6
önündeki Tevrat’ı doğrulayıcı olarak gönderdik.
Ona, içerisinde hidayet ve nur bulunan, önündeki Tevrat’ı doğrulayan,
Allah’a karşı gelmekten sakınanlar için doğru yola iletici ve
bir öğüt olarak İncil’i verdik.
Kitab-ı Mukaddes'te Eski Ahit'in ardından gelen ve
Hristiyanlarca kutsal kabul edilen 27 kitapçıktan oluşur.
İlk dört kitapçık İncil'i oluşturur.
Ardından Elçilerin İşleri ve Pavlus'un on dört mektubu gelir.
Bu mektupların sonuncusu olan "İbranilere mektup"
kimilerince Pavlus'a atfedilmez.
Son olarak havarilerin yedi mektubu ve
Yuhanna'nın kaleme aldığı kabul edilen ve
Vahiy olarak da bilinen Apokalips ( Kıyamet ) gelir.
Özgün metinlerin çoğu MS 45 ile MS 140 yılları arasında
Yunancanın Koini lehçesinde kaleme alınmıştır.
Bu 27 kitapçık yüzyıllar içerisinde yavaş yavaş tek bir ciltte toplanmıştır.
Yeni Ahit Hristiyanlıktaki en önemli kutsal metinleri kapsar.
Yeni Antlaşma, Kutsal Kitap'ın ikinci kısmıdır.
Grekçe yazılmıştır.
Anlamı "İyi Haberdir." Halk arasında İncil diye bilinir.
Yeni Antlaşma şu şekilde sınıflandırılır:
İncil'in ilk dört kitabı: Yazarların adlarıyla anılır. Bunlar
Matta,
Markos, ( isa'nın Elçisi Değildir ! ) Petrus'un Vaazları / Anlattıklarına Dayanarak incil Yazdı !
Kiliseye Tarihine Göre, Petrus'un Çevirmeniydi Aklında Tuttuğu Şeyleri Özenle Yazıya Geçirirdi.
Luka, ( isa'nın Elçisi Değildir ! ) Pavlus ve Olaylara Tanık Olanlardan Duyduklarıyla incil Yazdı !
Yuhanna'dır.
Yazarların her biri, İsa'nın yaşamını ve öğretisini dikkatli, ayrıntılı ve değişik açılardan ele alır.
En Eski El Yazması incil 4. Yüzyıla ait olduğu için
Değişimin Boyutu Oldukça Barizdir.
Farklı Dillere Çevrilirken,
Yüzlerce kez değişime uğramış kopyasıdır.
* Kuran da Başka dillere çevrilmesine rağmen,
Orjinal Metin ve Hafızlar sayesinde
Değişimine izin vermemektedir.
( Kuran Korunmuştur. Hicr 9 )
incil'ler :
Yazarların adlarıyla anılır.
Bunlar Matta, Markos, Luka ve Yuhanna'dır.
Yazarların her biri, isa'nın yaşamını ve öğretisini
dikkatli, ayrıntılı ve değişik açılardan ele alır.
Kanonik inciller :
"Genel olarak kabul edilen" veya
"Otoritelerce doğrulanmış" anlamlarında kullanılır.
Sinoptik inciller :
Sinoptik İnciller, Kitab-ı Mukaddes'te yer alan ve
doğru kabul edilen dört incilden Matta, Markos ve Luka'ya ait olan üçü.
Sinoptik, Yunanca "eş görünümlü" demektir.
Bu üç incil konu ve üslup olarak birbirine benzediği,
hatta önemli miktarda ortak metin içerdiği için Sinoptik adını almıştır.
Matta
Yahudilere yönelik yazılmıştır ve bu nedenle de genelde
isa 'dan "ibrahim ve Davut oğlu Kral Mesih" şeklinde bahsetmektedir.
Yunanlılara yönelik yazılmıştır ve bu nedenle de genelde güç, iktidar ve hizmet üzerinde durur.
isa 'dan "Büyük işler Yapan Tanrı'nın Kulu" şeklinde bahsedilir.
Bunların dışında kalanlara yönelik yazılmıştır.
Bu nedenle de isa 'ın üstün ahlakı ve insani yönleri üzerinde durulmuştur.
isa 'dan "insanların dostu olan Adem'in oğlu" şeklinde bahsedilir.
Diğer 3 kitaptan çok daha sonra yazılmıştır.
Bu dönem içinde oluşan tepkileri ve soru işaretlerini cevaplamak amacıyla yazılmıştır.
Bu nedenle de isa 'ın mucizevi yönlerinin üzerinde durmuştur.
"Allah'ın oğlu" şeklindeki ifadeler daha ziyade bu kitapta yer alır.
isa 'dan "Göklerden gelen" şeklinde bahsedilmektedir.
ilk dört kitabı izleyen Elçilerin işleri başlıklı kitap,
isa'nın seçtiği ilk öğrencilerin etkinliklerini,
birçoğu Anadolu'da olmak üzere, ilk kilise topluluklarının nasıl kurulduğunu anlatır.
Bu kitabın yazarı, incil'in üçüncü kitabını da yazan Luka'dır.
Pavlus adını almadan önce Tarsuslu Saul olarak anılıyordu.
Kendisini Hristiyanları ve Hristiyanlığı yok etmeye adamıştı.
isa'nın göğe alınmasından sonra
mucizevi bir şekilde isa'yla karşılaşan ve iman eden Pavlus,
kurtuluş müjdesini Yahudi olmayan uluslara iletmek görevini almış olarak
Kutsal Ruh'un esiniyle değişik kişi ve topluluklara mektuplar yazdı.
ibraniler, Yakup, Petrus, Yuhanna ve Yahuda'nın Mektubu.
Petrus'un birinci ve ikinci mektubu,
yakup, yahuda ve yuhanna mektuplarından ibarettir.
Peygamberlik kitabı - Vahiy / Kıyamet :
incil'in son kitabıdır;
gelecekteki olayları haber veren
peygamberlikleri,
insanın ve dünyanın sonuna ilişkin öngörüleri içerir.
MÜJDELER / İNCİLLER ( 4 )
Markos – 16 Bölüm
Luka – 24 Bölüm
Yuhanna – 21 Bölüm
TARİHSEL KİTAPLAR ( 1 )
PAVLUS'UN MEKTUPLARI ( 14 )
1. Korintliler – 16 Bölüm
2. Korintliler – 13 Bölüm
Galatyalılar – 6 Bölüm
Efesliler ( Efesoslular ) – 6 Bölüm
Filipeliler – 4 Bölüm
Koloseliler – 4 Bölüm
1. Selanikliler – 5 Bölüm
2. Selanikliler – 3 Bölüm
1. Timoteus ( 1. Timoteos ) – 6 Bölüm
2. Timoteus ( 2. Timoteos ) – 4 Bölüm
Titus – 3 Bölüm
Filimon – 1 Bölüm
ibraniler – 13 Bölüm
GENEL MEKTUPLAR ( 7 )
1. Petrus – 5 Bölüm
2. Petrus – 3 Bölüm
1. Yuhanna – 5 Bölüm
2. Yuhanna – 1 Bölüm
3. Yuhanna – 1 Bölüm
Yahuda – 1 Bölüm
KEHANET ( 1 )
Mesîh ve havârilerin bildirdiği mesajı ve müjdeyi, şifahî tebliği ifade eder.
Hristiyanlar Tarafından Kabul Görmeyen inciller !
Thomas incili ( 5. incil ) ( Bakınız : Ana Sayfa » Konu Başlıkları )
Barnabas incili ( Bakınız : Ana Sayfa » Konu Başlıkları )
36 - 37 Örneğin, Kıbrıs doğumlu bir Levili olan ve elçilerin Barnaba, yani Cesaret Verici diye adlandırdıkları Yusuf, sahip olduğu bir tarlayı sattı, parasını getirip elçilerin buyruğuna verdi.
Elçilerin İşleri 9
27 O zaman Barnaba onu alıp elçilere götürdü. Onlara, Saul’un Şam yolunda Rab’bi nasıl gördüğünü, Rab’bin de onunla konuştuğunu, Şam’da ise onun İsa adını nasıl korkusuzca duyurduğunu anlattı.
Elçilerin İşleri 11
22 Olup bitenlerin haberi, Yeruşalim’deki kiliseye ulaştı. Bunun üzerine imanlılar Barnaba’yı Antakya’ya gönderdiler.
23 - 24 Kutsal Ruh’la ve imanla dolu, iyi bir adam olan Barnaba, Antakya’ya varıp Tanrı lütfunun meyvelerini görünce sevindi. Herkesi, candan ve yürekten Rab’be bağlı kalmaya özendirdi. Sonuç olarak Rab’be daha birçok kişi kazanıldı.
25 - 26 Sonra Barnaba, Saul’u aramak için Tarsus’a gitti. Onu bulunca da Antakya’ya getirdi. Böylece Barnaba’yla Saul bir yıl boyunca oradaki inanlılar topluluğuyla bir araya gelerek büyük bir kitleyi eğittiler. Öğrencilere ilk kez Antakya’da Mesihçiler adı verildi.
30 Bu kararı yerine getirip bağışlarını Barnaba ve Saul’un eliyle kilisenin ihtiyarlarına gönderdiler.
Elçilerin İşleri 12
25 Görevlerini tamamlayan Barnaba’yla Saul, Markos diye tanınan Yuhanna’yı yanlarına alarak Yeruşalim’den döndüler.
Elçilerin İşleri 13
Barnaba’yla Saul’un Görevlendirilmesi
1 Antakya’daki kilisede peygamberler ve öğretmenler vardı: Barnaba, Niger denilen Şimon, Kireneli Lukius, bölge kralı Hirodes’le birlikte büyümüş olan Menahem ve Saul.
2 Bunlar Rab’be tapınıp oruç tutarlarken Kutsal Ruh kendilerine şöyle dedi: “Barnaba’yla Saul’u, kendilerini çağırmış olduğum görev için bana ayırın.”
3 Böylece oruç tutup dua ettikten sonra, Barnaba’yla Saul’un üzerine ellerini koyup onları yolcu ettiler.
Kıbrıs’ta
4 Kutsal Ruh’un buyruğuyla yola çıkan Barnaba’yla Saul, Selefkiye’ye gittiler, oradan da gemiyle Kıbrıs’a geçtiler.
7 - 8 Baryeşu, Vali Sergius Pavlus’a yakın biriydi. Akıllı bir kişi olan vali, Barnaba’yla Saul’u çağırtıp Tanrı’nın sözünü dinlemek istedi. Ne var ki Baryeşu –büyücü anlamına gelen öbür adıyla Elimas– onlara karşı koyarak valiyi iman etmekten caydırmaya çalıştı.
42 Pavlus’la Barnaba havradan çıkarken halk onları, bir sonraki Şabat Günü aynı konular üzerinde konuşmaya çağırdı.
43 Havradaki topluluk dağılınca, Yahudiler ve Yahudiliğe dönüp Tanrı’ya tapan yabancılardan birçoğu onların ardından gitti. Pavlus’la Barnaba onlarla konuşarak onları devamlı Tanrı’nın lütfunda yaşamaya özendirdiler.
46 Pavlus’la Barnaba ise cesaretle karşılık verdiler: “Tanrı’nın sözünü ilk önce size bildirmemiz gerekiyordu. Siz onu reddettiğinize ve kendinizi sonsuz yaşama layık görmediğinize göre, biz şimdi öteki uluslara gidiyoruz.
50 Ne var ki Yahudiler, Tanrı’ya tapan saygın kadınlarla kentin ileri gelen erkeklerini kışkırttılar, Pavlus’la Barnaba’ya karşı bir baskı hareketi başlatıp onları bölge sınırlarının dışına attılar.
51 Bunun üzerine Pavlus’la Barnaba, onlara bir uyarı olsun diye ayaklarının tozunu silkerek Konya’ya gittiler.
Konya’da
1 Aynı şekilde Konya’da da Yahudiler’in havrasına giren Pavlus’la Barnaba öyle etkili konuştular ki, hem Yahudiler’den hem de Grekler’den çok kişi iman etti.
3 Orada uzunca bir süre kalan Pavlus’la Barnaba, Rab hakkında cesaretle konuşuyorlardı. Rab de onlara belirtiler ve harikalar yapma gücü vererek kendi lütfunu açıklayan bildiriyi doğruladı.
6 - 7 Bunu öğrenen Pavlus’la Barnaba, Likaonya’nın Listra ve Derbe kentlerine ve çevre bölgeye kaçarak oralarda da Müjde’yi yaydılar.
12 Barnaba’ya Zeus, Pavlus’a da konuşmada öncülük ettiği için Hermes adını taktılar.
14 Ne var ki elçiler, Barnaba’yla Pavlus, bunu duyunca giysilerini yırtarak kalabalığın içine daldılar.
20 Ama öğrenciler çevresinde toplanınca Pavlus ayağa kalkıp kente döndü. Ertesi gün Barnaba’yla birlikte Derbe’ye gitti.
Antakya’ya Dönüş
21 - 22 O kentte de Müjde’yi duyurup birçok öğrenci edindiler.
Pavlus’la Barnaba daha sonra Listra, Konya ve Antakya’ya dönerek öğrencileri ruhça pekiştirdiler, imana bağlı kalmaları için onlara cesaret verdiler. “Tanrı’nın Egemenliği’ne, birçok sıkıntıdan geçerek girmemiz gerekir” diyorlardı.
Elçilerin İşleri 15
2 Pavlus’la Barnaba bu adamlarla bir hayli çekişip tartıştılar. Sonunda Pavlus’la Barnaba’nın, başka birkaç kardeşle birlikte Yeruşalim’e gidip bu sorunu elçiler ve ihtiyarlarla görüşmesi kararlaştırıldı.
12 Bunun üzerine bütün topluluk sustu ve Barnaba’yla Pavlus’u dinlemeye başladı. Barnaba’yla Pavlus, Tanrı’nın kendileri aracılığıyla öteki uluslar arasında yaptığı harikalarla belirtileri tek tek anlattılar.
Öteki Uluslardan Olan İmanlılara Mektup
22 Bunun üzerine bütün inanlılar topluluğuyla elçiler ve ihtiyarlar, kendi aralarından seçtikleri adamları Pavlus ve Barnaba’yla birlikte Antakya’ya göndermeye karar verdiler. Kardeşlerin önde gelenlerinden Barsabba denilen Yahuda ile Silas’ı seçtiler.
25 Bu nedenle aramızdan seçtiğimiz bazı kişileri, sevgili kardeşlerimiz Barnaba ve Pavlus’la birlikte size göndermeye oybirliğiyle karar verdik.
35 Pavlus’la Barnaba ise Antakya’da kaldılar, birçoklarıyla birlikte öğretip Rab’bin sözünü müjdelediler.
Pavlus’la Barnaba Arasında Anlaşmazlık
36 Bundan bir süre sonra Pavlus Barnaba’ya, “Rab’bin sözünü duyurduğumuz bütün kentlere dönüp kardeşleri ziyaret edelim, nasıl olduklarını görelim” dedi.
37 Barnaba, Markos denilen Yuhanna’yı da yanlarında götürmek istiyordu.
39 Aralarında öylesine keskin bir anlaşmazlık çıktı ki, birbirlerinden ayrıldılar. Barnaba Markos’u alıp Kıbrıs’a doğru yelken açtı.
1. Korintliler 9
6 Geçimi için çalışması gereken yalnız Barnaba’yla ben miyim?
Galatyalılar 2
Öbür Elçiler Pavlus’u Kabul Ediyor
1 On dört yıl aradan sonra Titus’u da yanıma alıp Barnaba’yla birlikte yine Yeruşalim’e gittim.
9 Topluluğun direkleri sayılan Yakup, Kefas ve Yuhanna bana bağışlanan lütfu sezince paydaşlığımızın işareti olarak bana ve Barnaba’ya sağ ellerini uzattılar. Öteki uluslara bizlerin, Yahudiler’e kendilerinin gitmesini uygun gördüler.
13 Öbür Yahudiler de onun gibi ikiyüzlülük ettiler. Sonunda Barnaba bile onların ikiyüzlülüğüne kapıldı.
Koloseliler 4
10 Hapishane arkadaşım Aristarhus ve Barnaba’nın yeğeni Markos size selam ederler. Markos’la ilgili buyruklar aldınız; yanınıza gelirse kendisini kabul edin.