Arapça : setr ( s-t-r ) "örtmek",
Size Avret yerlerinizi örtecek giysi ve süslenecek elbise verdik.
Takva ( Allah’a karşı gelmekten sakınma ) elbisesi var ya, işte o daha hayırlıdır.
Bu ( giysiler), Allah’ın rahmetinin alametlerindendir.
Belki öğüt alırlar ( diye onları insanlara verdik ).
Araf 26
"Ey Adem! Sana ebedîlik ağacını ve yok olmayan bir saltanatı göstereyim mi?"
Bunun üzerine onlar ( Adem ve eşi ) o ağacın meyvesinden yediler.
Bu sebeple Avret yerleri kendilerine göründü ve
cennet yaprağından üzerlerine örtmeye başladılar.
Adem, Rabbine isyan etti ve yolunu şaşırdı.
Sonra Rabbi onu seçti, tövbesini kabul etti ve ona doğru yolu gösterdi.
Ta-Ha 120 - 122
Fakat şu ağaca yaklaşmayın. Yoksa zalimlerden olursunuz."
Derken şeytan, kendilerinden gizlenmiş olan Avret yerlerini onlara açmak için kendilerine vesvese verdi ve dedi ki:
"Rabbiniz size bu ağacı ancak, melek olmayasınız, ya da ( cennette ) ebedi kalacaklardan olmayasınız diye yasakladı."
"Şüphesiz ben size öğüt verenlerdenim" diye de onlara yemin etti.
Bu suretle onları kandırarak yasağa sürükledi.
Ağaçtan tattıklarında kendilerine Avret yerleri göründü.
Derhal üzerlerini cennet yapraklarıyla örtmeye başladılar. Rab’leri onlara, "Ben size bu ağacı yasaklamadım mı? Şeytan size apaçık bir düşmandır, demedim mi?" diye seslendi.
Dediler ki: "Rabbimiz! Biz kendimize zulüm ettik. Eğer bizi bağışlamaz ve bize acımazsan mutlaka ziyan edenlerden oluruz."
Araf 19 - 23
( Şeytan ) Avret yerlerini kendilerine açmak için, elbiselerini soyarak ana babanızı cennetten çıkardığı gibi, şeytan sizi de saptırmasın.
Çünkü o ve kabilesi, onları göremeyeceğiniz yerden sizi görürler.
Şüphesiz biz, şeytanları, iman etmeyenlerin dostları kılmışızdır.
Araf 27
Eski Cahiliye dönemindekiler gibi açılıp saçılmayın.
Ahzab 33
mümin'lerin kadınlarına söyle, ( dışarı çıkarken )
bedenlerini örtecek elbiselerini giysinler.
Bu, onların tanınıp incitilmemeleri için en uygunudur.
Ahzab 59
Evlenme ümidi kalmayan yaşlı kadınların,
ziynetlerini açığa vurmamak şartıyla
dış örtülerini çıkarmalarında kendilerine bir günah yoktur.
Ama yine sakınmaları onlar için daha hayırlıdır.
Nur 60
Hımar : Örtü, Örten Herşey.
Humur : Örtüler Demektir.
Hamr : ( içki ) Aklı / Zihni Örter
Cilbab : ( Dış Örtü / FeRaCe ) Vücudu Örter.
( FRC ) kökü Kuran'da IRZ Anlamındadır.
Arube Gününe SONRADAN, Cuma Günü denmesi gibi,
Gelenekte !
Hımar Kelimesine de SONRADAN, Başörtüsü denmeye başlanmış.
Ziynetlerini açığa vurmamak şartıyla
dış örtülerini çıkarmalarında kendilerine bir günah yoktur.
Nur 60
Cuyûbihinne : Göğüslerinin üstünü örtsünler.
16 - 26 RAB şöyle diyor :
“Siyon kızları kibirlidir, burunları bir karış havada,
göz kırparak geziyor,
ayaklarındaki halhalları şıngırdatarak kırıtıyorlar.
Neml 12
Kasas 32
arkasından yedi deniz daha ona katılsa,
Allah'ın sözleri ( yazmakla ) yine de tükenmez.
Lokman 27
( Zaten Var Olan )
Başındaki Örtüyle Göğüslerini Örtecek Diyenler,
O ( Zaten Var Olan ) Kadınların Başındaki Örtü
Ne Zaman ve Hangi Ayetle FARZ Oldu ki Zaten Var Diyorsunuz ?
Hz. Âîşe dedi ki:
Nûr sûresinde "Kadınlar başörtülerini yakalarının üstüne taksınlar..." ayeti inince, onların erkekleri bu ayetleri okuyarak eve döndüler.
Bu erkekler eşlerine, kız, kız kardeş ve hısımlarına bunları okudular.
Bu kadınlardan her biri etek kumaşlarından, Allah'ın kitabını tasdik ve ona iman ederek başörtüsü hazırladılar.
( Geleneğine Göre Zaten Var OLMAYAN )
Başka iklimde yaşayan ve yeni Müslüman Olan Kadınlar,
Neresini; Nasıl ve Nereye Kadar Örteceğini Allahın hangi emrinden öğrenecek ?
Çölde Sayım / Sayılar 5
18 Ve kâhin kadını RABBİN önünde durduracak,
ve kadının başını açacak,
ve onun avuçlarına anılma ekmek takdimesini koyacak,
kıskançlık ekmek takdimesidir;
ve lânet getiren acılık suyu kâhinin elinde olacak.
Yahudiler için, putperest kadınlarda olmayan bir ar ve namus simgesi idi.
Ayrıca, ibadet ederlerken de başlarının örtülü olmasına dikkat ediyorlardı.
Hatta sabah duasını tallit denilen, ipek ya da yünden yapılmış kenarları püsküllü dörtgen biçiminde özel bir kumaş örtüyü örtme geleneği Yahudiler de devam etmektedir.
Başörtüsü bir kadının saygınlığını ve sosyal konumunu ifade ederdi.
Düşük sınıflardan kadınlar çoğu zaman yüksek sınıf izlenimi vermek için başörtüsü takarlardı.
Başörtüsü soyluluğun bir alameti oldğundan dolayı eski İsrailde
fahişelerin başlarını kapamalarına izin verilmezdi.
Fakat fahişelerde çoğunlukla saygın görünmek için özel bir baş örtüsü takarlardı
Avrupadaki Yahudi kadınları, etrafındaki seküler kültürle kaynaşmaya başladığı on dokuzuncu asra kadar baş örtüsü takmaya devam etti.
On Dokuzuncu asırda, Avrupa yaşam tarzı birçoğunu başı açık sokağa çıkmaya zorladı.
Bazı Yahudi kadını, saçı örtmenin başka bir yolu olarak başörtüsünü perukla değiştirmeyi daha uygun buldu.
Bu gün sinagog dışında çoğu dindar Yahudi kadını başını örtmez.
Hassidism mezhebi gibi onlardan bazıları hala peruk kullanır.
3 - 15 Fakat bilmenizi isterim ki, her erkeğin başı Mesih,
ve kadının başı erkek, ve
Mesihin başı Allahtır.
Başı örtülü olarak dua eden, yahut peygamberlik eden her erkek,
başını ( Mesihi ) küçük düşürür.
Fakat başı örtüsüz olarak dua eden, yahut peygamberlik eden her kadın,
başını ( Erkeği ) küçük düşürür;
çünkü tıraş edilmiş olmakla bir ve aynı şeydir.
Çünkü eğer kadın örtünmüyorsa, saçı da kesilsin;
fakat kadına saç kesmek, yahut tıraş olmak ayıp ise, örtünsün.
Çünkü erkek, Allahın sureti ve izzeti olduğu için, başını örtmemelidir;
fakat kadın erkeğin izzetidir.
Çünkü erkek kadından değil, fakat kadın erkektendir;
çünkü erkek de kadın için değil, fakat kadın erkek için yaratıldı.
Bunun için melekler sebebinden kadın, başı üzerinde hâkimiyet alâmetine malik olmalıdır.
Bununla beraber, Rabde ne kadın erkeksiz, ne de erkek kadınsızdır.
Çünkü kadın erkekten olduğu gibi, böylece erkek de kadın vasıtası iledir; fakat her şey Allahtandır.
Siz kendi nefsinizde hükmedin; kadının örtüsüz Allaha dua etmesi yakışır mı?
Tabiat bile size öğretmiyor mu ki,
erkeğin uzun saçlı olması kendisi için hürmetsizlik,
fakat kadının uzun saçlı olması kendisine izzettir?
Çünkü saçı kendisine örtü olarak verilmiştir.
Pavlus, İsa Peygamberin gerçek temsilcisi Nasrani Hristiyanların karşı koymalarına rağmen "Hristiyanların Mimarı" olma başarısına erişmişti.
Bu tarihten sonra Hristiyanlıkta
saçın bir telini bile göstermeyen baş örtüsü
Rahibe Kıyafetleri oluşmuş ve günümüze kadar gelmiştir.
Başörtüsü Hristiyan kadınlar arasında yaygındı.
Hristiyan toplumlarda başörtüsü, asırlar boyu
kadının evli olduğunu gösteren işaretti.
Evli olan bir kadının başı şöyle örtülürdü :
Saçını içine toplamış olduğu ağın üzerine,
yüzünü de kapatan bir baş örtüsü örter,
bu baş örtüsü kalçaya kadar iner,
bazen önden açık bırakılır veya
çene altında bir iğne ile tutturulurdu.
1. Korintliler 11
5. Ama başı açık dua ya da peygamberlik eden her kadın, başını küçük düşürür.
Böylesinin, başı tıraş edilmiş bir kadından farkı yoktur.
13. Siz kendiniz karar verin :
Kadının açık başla Tanrı'ya dua etmesi uygun mu?
14. Çünkü saç kadına örtü olarak verilmiştir.
Tallit
Yahudiler için, putperest kadınlarda bir ar ve namus simgesi idi.
Ayrıca, ibadet ederlerken de başlarının örtülü olmasına dikkat ediyorlardı.
Hatta sabah duasını Tallit denilen,
ipek ya da yünden yapılmış kenarları püsküllü dörtgen biçiminde
özel bir kumaş örtüyü örtme geleneği Yahudiler de devam etmektedir.
güzellikleri hoşuna gitse bile
başka kadınlarla evlenmek,
eşlerini boşayıp başka eşler almak sana helâl değildir.
Ahzab 52
Yaratılış / Tekvin 38
Yahudilikte Peçe !
14 - 19 Tamar üzerindeki dul giysilerini çıkardı. Peçesini örttü, sarınıp Timna yolu üzerindeki Enayim Kapısı'nda oturdu. Çünkü Şela büyüdüğü halde onunla evlenmesine izin verilmediğini görmüştü.
Yahuda onu görünce fahişe sandı. Çünkü yüzü örtülüydü.
Yolun kenarına, ona doğru seğirterek, kendi gelini olduğunu bilmeden, "Hadi gel, seninle yatmak istiyorum" dedi. Tamar, "Seninle yatarsam, bana ne vereceksin?" diye sordu.
Yahuda, "Sürümden sana bir oğlak göndereyim" dedi. Tamar, "Oğlağı gönderinceye kadar bana rehin olarak bir şey verebilir misin?" dedi.
Yahuda, "Ne vereyim?" diye sordu. Tamar, "Mührünü, kaytanını ve elindeki değneği" diye yanıtladı. Yahuda bunları verip onunla yattı. Tamar hamile kaldı.
Gidip peçesini çıkardı ve yine dul giysilerini giydi.
Yaratılış / Tekvin 24
64 - 65 Rebeka gözlerini kaldırıp İshak'ı görünce, deveden indi.
Ve köleye dedi:
Bizi karşılamak için tarlada yürüyen bu adam kimdir?
Köle: Efendimdir, dedi;
ve Rebeka peçesini alıp örtündü.
Mısır'dan Çıkış 34
33 - 35 Ve Musa onlarla söyleşmeği bitirince, yüzüne bir peçe koydu.
Fakat Musa söyleşmek için RABBİN önüne girdiği zaman, çıkıncıya kadar, peçeyi kaldırırdı; ve dışarı çıkıp kendisine emrolunan şeyi İsrail oğullarına söylerdi.
Ve İsrail oğulları Musanın yüzünü, ve Musanın yüzünün derisi parladığını gördüler; ve Musa RAB ile söyleşmek için içeri girinciye kadar tekrar peçeyi kordu.
Ezgiler Ezgisi 4
1 - 3 AH, ne güzelsin, sevgilim, Ah, sen ne güzelsin. Peçen arkasından gözlerin güvercinler. Gilead dağının yamaçlarında yatan Keçi sürüsü gibidir saçın.
Dudakların kızıl kaytan gibi, Ağzın da ne güzel. Peçen arkasından yanakların, Sanki nar parçası.
Ezgiler Ezgisi 5
7 Şehirde dolaşan bekçiler beni buldular, Bana vurdular, beni yaraladılar; Şehir duvarlarının bekçileri peçemi üzerimden kaldırdılar.
Ezgiler Ezgisi 6
7 Peçen arkasından yanakların, Sanki nar parçası.
Yeşaya 3
19 küpeleri, ve bilezikleri, ve peçeleri;
Yeşaya 47
2 İki değirmen taşı al da un övüt; peçeni aç, eteği kaldır, baldırı aç, ırmaklardan geç.
2. Korintliler 3
13. ve geçmekte olanın sonuna İsrail oğulları dikkatle bakmasınlar diye, kendi yüzü üzerine peçe koyan Musa gibi değiliz;
14. fakat onların fikirleri körlendi; çünkü Mesihte iptal olunduğu onlara keşfolunmıyarak, ayni peçe eski ahdin okunmasında bugünkü güne kadar duruyor.
15. Fakat bugüne kadar Musa okundukça, peçe onların yüreği üzerinde kalıyor.
16. Fakat ne zaman Rabbe dönerse, peçe kaldırılır.
18. Fakat biz hepimiz peçesiz yüzle Rabbin izzetini aynada imiş gibi görerek izzetten izzete ayni surete değiştiriliyoruz; bu da Ruh olan Rab tarafındandır.
Yaratılış / Tekvin 38
15 Yahuda onu görünce fahişe sandı. Çünkü yüzü örtülüydü.
18 Yahuda, “Ne vereyim?” diye sordu.
Tamar, “Mührünü, kaytanını ve elindeki değneği” diye yanıtladı.
Yahuda bunları verip onunla yattı. Tamar hamile kaldı.
19 Gidip peçesini çıkardı, yine dul giysilerini giydi.
.png)