Ana Sayfa

Cum’a ( Toplanma Günü )


Arube Günü ( Haftanın 5. Günü )

Hutbe Dinlemek ve ibadet etmek için Toplanma Zamanıdır.

"Cuma Namazı" ismiyle bir namaz yoktur.


Hutbe Günü !

Câhiliye devri Arap toplumunda 
Okuma, Yazma bilmeyen müslümanlar dinini 
Hutbelerde anlatılanlardan öğreniyordu ?

Okuma Yazma Bilmeyen Hristiyanlar, Kiliselerdeki Fakirin incili Dedikleri ) Vitray Camlarda Sergilenen Konularla Dinini Öğreniyordu 

Gotik Mimarideki Vitrayların Kökeni

Yuhanna 1
5 Tanrı ışıktır ve onda hiç karanlık yoktur. 

( Yağmurlu bir günde bulutlarda gökkuşağının görünümü gibi, etrafındaki parlaklık da öyleydi. )

Ezekiel 1
28 Bu, Tanrı’nın ihtişamının görünüşüydü. 


Cuma Suresi 9. Ayette geçen “el-Cumu‘ati” kelimesi,
toplamak, bir araya getirmek” anlamına gelen
Cem” kökünden türetilmiş bir isimdir.

Müslümanlar öğle saatinde camide toplanıp
Birlikte Hutbe Dinleyip, ibadet ettikleri için 
Arapların daha önce “Arûbe” dedikleri
haftanın bu gününe “Cum'a” denilmiştir.


Araplar İslâmiyet’ten önce haftanın yedi gününü
evvel, ehven, cubâr, dubâr, mu’nis, Arûbe, şiyâr” diye adlandırıyorlardı.


Arûbe yerine Cum'a isminin Araplar arasında ne zaman kullanılmaya başlandığı hakkında iki rivayet vardır.

Bunlardan birincisine göre,
Kureyşliler Arûbe Günü Elçi’in sekizinci ceddi Kâ‘b b. Lüeyy’in etrafında toplanarak onun sohbetini dinlerlerdi.
Bu sebeple Kâ‘b Arûbe Gününe, “toplanma günü” mânasına gelmek üzere Cum‘a adını vermiştir.

İkinci rivayete göre ise
Hicretten önce bir araya gelen Medineli müslümanlar,
yahudilerin haftada bir toplandıkları özel bir günleri ( Cumartesi bulunduğunu, 
hristiyanların da böyle bir günleri ( Pazar olduğunu söyleyerek
Arûbe Günü toplanıp ibadet etmeyi kararlaştırdılar ve

Arûbeye de bu günde bir araya geldikleri için Cum‘a adını verdiler.
Aynı rivayete göre İslâm’da ilk Cum'a bu şekilde ortaya çıkmış, 
Cum‘a sûresi bu olaydan daha sonra nâzil olmuştur. 
Arûbe adı ise bundan sonra hiç kullanılmamıştır.

Ârâmîce olan ve Süryânîce’de “rahmet” mânasına gelen bu kelime
Arapça’ya Arûbe şeklinde geçmiştir.


Cuma günü güneş batarken başlayan ve
Cumartesi güneş battığında sona eren “Shabbat” Şabat veya Sebt,
Yahudilerin dinlenme günü olan Cumartesi gününü ifade eder.

İbrânîce’de “gurup” mânasına gelen Ereb kelimesi,
yahudiler tarafından Ereb Shabbat şeklinde Cuma günü için kullanılmıştır.
Yahudilerin Cumartesine hazırlık yaptıkları
Arefe anlamındaki Ereb Shabbat ya da diğer bir ifadeyle Arûbe Günü
Cumartesiye yani kutsala karşılama olsun diye pazar yeri kurulurmuş.

* Müslümanlar, Arûbe / Cuma Günü 
Kurulan Pazarda Alışverişteyken
"Ezan Okununca" Toplantı için Çağrılınca Alışverişi Bırakıp 
Allahı Anmaya Gitmeleri Gerekir. ( Bkz. Cuma 9 )

Ey iman edenler ! ( Kadınlar ve Erkekler )

Toplanma "CUM'A" günü ( yevmi l-cumuati )

( liSSalāti ) ibadet için çağırıldığınız zaman 
hemen ( zikrillahi ) Allahı anmaya koşun ve alış verişi bırakın.

Eğer bilmiş olsanız, elbette bu, sizin için daha hayırlıdır.

( S-Salātu ) ibadet'ten sonra artık yeryüzüne dağılın ve 
Allahın lütfundan isteyin.

( zkurū ) Allahı çok Anın; umulur ki kurtuluşa erersiniz. 
Cuma 9 - 10 

Salât : Destek, Dua, ibadet, Din, Yardımlaşma, Dayanışma ve Allaha Yönelme demektir. 

S-Salāte : Namaz demektir.

Salât Kelimesine, ilgili Ayetin içeriğine Göre Anlam Verilir.

( Namaz Kelimesi Kuran'da Geçmez Çünkü Farsça'dır. )


Cumartesi : Yahudiler için Dinlenme, istiharat, Tatil Günü

Verdikleri sağlam söz(ü yerine getirmemeleri ) sebebiyle "Tur"u üzerlerine kaldırdık ve onlara, "Tevazu ile kapıdan girin" dedik. Yine onlara, "Cumartesi ( yasakları ) konusunda haddi aşmayın" dedik ve onlardan sağlam bir söz aldık.
Nisa 154
Cumartesi gününe saygı, ancak onda görüş ayrılığına düşenlere farz kılındı. Şüphesiz Rabbin, ayrılığa düşmekte oldukları şeyler konusunda kıyamet günü aralarında hüküm verecektir.
Nahl 124
( Ey Muhammed! ) Onlara, deniz kıyısında bulunan kent halkının durumunu sor. Hani onlar Cumartesi ( yasağı ) konusunda haddi aşıyorlardı. Zira ( Tatil yaptıkları ) Cumartesi günü balıklar onlara geliyor, ( diğer ) günlerde ise gelmiyorlardı. İşte onları yoldan çıkmaları sebebiyle böyle imtihan ediyorduk.
Araf 163
"İçinizden Cumartesi günü yasağını çiğneyenleri elbette bilirsiniz. İşte bundan dolayı onlara 'sefil Maymunlar olun!' dedik."
Bakara 65
Ey kendilerine kitap verilenler! Birtakım yüzleri silip de tersine çevirmeden, yahut Cumartesi halkını lanetlediğimiz gibi onları lanetlemeden, yanınızda bulunanı ( Tevrat’ı ) doğrulayıcı olarak indirdiğimiz bu kitaba ( Kur’an’a ) iman edin. Allah’ın emri mutlaka yerine gelecektir.
Nisa 47


CMA Kökü Cim - Mim - Ayn )

Hepsi, Hep Beraber, Tamamen, Bütünüyle, Topluca, Topyekun, Topluluk, Toplanma demektir.