Arube Günü ( Haftanın 5. Günü )
Hutbe Dinlemek ve ibadet etmek için Toplanma Zamanıdır.
"Cuma Namazı" ismiyle bir namaz yoktur.
Hutbe Günü !
Câhiliye devri Arap toplumunda
Okuma, Yazma bilmeyen müslümanlar dinini
Hutbelerde anlatılanlardan öğreniyordu ?
* Okuma Yazma Bilmeyen Hristiyanlar, Kiliselerdeki ( Fakirin incili Dedikleri ) Vitray Camlarda Sergilenen Konularla Dinini Öğreniyordu !
Cuma Suresi 9. Ayette geçen “el-Cumu‘ati” kelimesi,
“toplamak, bir araya getirmek” anlamına gelen
“Cem” kökünden türetilmiş bir isimdir.
Müslümanlar öğle saatinde camide toplanıp
Birlikte Hutbe Dinleyip, ibadet ettikleri için
Arapların daha önce “Arûbe” dedikleri
haftanın bu gününe “Cum'a” denilmiştir.
Araplar İslâmiyet’ten önce haftanın yedi gününü
“evvel, ehven, cubâr, dubâr, mu’nis, Arûbe, şiyâr” diye adlandırıyorlardı.
Arûbe yerine Cum'a isminin Araplar arasında ne zaman kullanılmaya başlandığı hakkında iki rivayet vardır.
Bunlardan birincisine göre,
Kureyşliler Arûbe Günü Elçi’in sekizinci ceddi Kâ‘b b. Lüeyy’in etrafında toplanarak onun sohbetini dinlerlerdi.
Bu sebeple Kâ‘b Arûbe Gününe, “toplanma günü” mânasına gelmek üzere Cum‘a adını vermiştir.
İkinci rivayete göre ise
Hicretten önce bir araya gelen Medineli müslümanlar,
yahudilerin haftada bir toplandıkları özel bir günleri ( Cumartesi ) bulunduğunu,
hristiyanların da böyle bir günleri ( Pazar ) olduğunu söyleyerek
Arûbe Günü toplanıp ibadet etmeyi kararlaştırdılar ve
Arûbeye de bu günde bir araya geldikleri için Cum‘a adını verdiler.
Aynı rivayete göre İslâm’da ilk Cum'a bu şekilde ortaya çıkmış,
Cum‘a sûresi bu olaydan daha sonra nâzil olmuştur.
Arûbe adı ise bundan sonra hiç kullanılmamıştır.
Ârâmîce olan ve Süryânîce’de “rahmet” mânasına gelen bu kelime
Arapça’ya Arûbe şeklinde geçmiştir.
Cuma günü güneş batarken başlayan ve
Cumartesi güneş battığında sona eren “Shabbat” Şabat veya Sebt,
Yahudilerin dinlenme günü olan Cumartesi gününü ifade eder.
İbrânîce’de “gurup” mânasına gelen Ereb kelimesi,
yahudiler tarafından Ereb Shabbat şeklinde Cuma günü için kullanılmıştır.
Yahudilerin Cumartesine hazırlık yaptıkları
Arefe anlamındaki Ereb Shabbat ya da diğer bir ifadeyle Arûbe Günü
Cumartesiye yani kutsala karşılama olsun diye pazar yeri kurulurmuş.
Kurulan Pazarda Alışverişteyken
"Ezan Okununca" Toplantı için Çağrılınca Alışverişi Bırakıp
Allahı Anmaya Gitmeleri Gerekir. ( Bkz. Cuma 9 )
Ey iman edenler ! ( Kadınlar ve Erkekler )
Toplanma "CUM'A" günü ( yevmi l-cumuati )
( liSSalāti ) ibadet için çağırıldığınız zaman
hemen ( zikrillahi ) Allahı anmaya koşun ve alış verişi bırakın.
Eğer bilmiş olsanız, elbette bu, sizin için daha hayırlıdır.
( S-Salātu ) ibadet'ten sonra artık yeryüzüne dağılın ve
Allahın lütfundan isteyin.
( zkurū ) Allahı çok Anın; umulur ki kurtuluşa erersiniz.
Cuma 9 - 10
Salât : Destek, Dua, ibadet, Din, Yardımlaşma, Dayanışma ve Allaha Yönelme demektir.
S-Salāte : Namaz demektir.
Salât Kelimesine, ilgili Ayetin içeriğine Göre Anlam Verilir.
( Namaz Kelimesi Kuran'da Geçmez Çünkü Farsça'dır. )
Cumartesi : Yahudiler için Dinlenme, istiharat, Tatil Günü
Nisa 154
Nahl 124
Araf 163
Bakara 65
Nisa 47
CMA Kökü ( Cim - Mim - Ayn )
Hepsi, Hep Beraber, Tamamen, Bütünüyle, Topluca, Topyekun, Topluluk, Toplanma demektir.