( KRB ) Kurban : Yakınlaşma Demektir.
Kurban ( Enam ) : Koyun, keçi, deve, sığır ve manda cinslerini bir arada ifade eden bir kelimedir.
Allah'ın adı anılmadan ( Allah'tan Başkası Adına )
kesilen hayvanlardan yemeyin.
Enam 121
Allah`ın kendilerine rızık olarak verdiği ( l-en’ǎāmi ) kurbanlıklar üzerine Allah`ın adını ansınlar diye, biz her ümmet için kurban ( menseken ) kesmeyi farz kıldık.
Hac 34
( velbudne ) kurbanlık Bedeni Gelişmesini Tamamlamış ( büyük baş ) hayvanları da sizin için Allah’ın dininin nişanelerinden kıldık.
Sizin için onlarda hayır vardır.
Onlar saf saf sıralanmış dururken ( kurban edeceğinizde ) üzerlerine Allah’ın adını anın.
Yanları üzerlerine düşüp canları çıkınca onlardan siz de yiyin, istemeyen fakire de istemek zorunda kalan fakire de yedirin.
Şükredesiniz diye onları böylece sizin hizmetinize verdik.
Hac 36
Onların etleri ve kanları asla Allah’a ulaşmaz.
Fakat O’na sizin takvanız ( Allah’a karşı gelmekten sakınmanız ) ulaşır.
Böylece onları sizin hizmetinize verdi ki, size doğru yolu gösterdiğinden dolayı Allah’ı büyük tanıyasınız. İyilik edenleri müjdele.
Hac 37
Biz sana bolca nimet verdik.
Kevser 1 - 2
Haccı ve umreyi Allah için tam yapın.
Eğer ( bunlardan ) alıkonursanız kolayınıza gelen kurbanı ( hedyi ) gönderin.
kurban ( hedyu ), yerine varıncaya kadar başlarınızı tıraş etmeyin. Sizden her kim hasta olursa yahut başından bir rahatsızlığı varsa, oruç veya sadaka veya kurban olmak üzere fidye gerekir.
( Hac yolculuğu için ) emin olduğunuz vakit kim hac günlerine kadar umre ile faydalanmak isterse, kolayına gelen bir kurban kesmek gerekir.
kurban ( yecid ) kesmeyen kimse hac günlerinde üç, memleketine döndüğü zaman yedi olmak üzere oruç tutar ki, hepsi tam on gündür.
Bu söylenenler, ailesi Mescid-i Haram civarında oturmayanlar içindir.
Allah’tan korkun.
Biliniz ki Allah’ın vereceği ceza ağırdır.
Bakara 196
Gelsinler ki, kendilerine ait birtakım menfaatlere şahit olsunlar ve Allah’ın kendilerine rızık olarak verdiği ( kurbanlık ) hayvanlar üzerine belli günlerde ( onları kurban ederken ) Allah’ın adını ansınlar. Artık onlardan siz de yiyin, yoksula fakire de yedirin.
Hac 28
Onlarda ( KURBANlık hayvanlarda veya hac fiillerinde ) sizin için belli bir süreye kadar birtakım yararlar vardır. Sonra bunların varacakları ( biteceği ) yer, Eski Ev'e ( Kabe'ye ) kadardır.
Hac 33
Ey iman edenler! Allah’ın ( koyduğu din ) nişanelerine, haram aya, hac kurbanına ( hedye ), ( bu kurbanlıklara takılı ) ( el kalâide ) gerdanlıklara ve de Rab’lerinden bol nimet ve hoşnutluk isteyerek Ka’be’ye gelenlere sakın saygısızlık etmeyin. İhramdan çıktığınızda ( isterseniz ) avlanın. Sizi Mescid-i Haram’dan alıkoydular diye birtakımlarına beslediğiniz kin, sakın ha sizi, haddi aşmaya sürüklemesin. İyilik ve takva ( Allah’a karşı gelmekten sakınma ) üzere yardımlaşın. Ama günah ve düşmanlık üzere yardımlaşmayın. Allah’a karşı gelmekten sakının. Çünkü Allah’ın cezası çok şiddetlidir.
Maide 2
( Ey Muhammed! ) Onlara, Adem’in iki oğlunun haberini gerçek olarak oku. Hani ikisi de birer kurban ( kurbânen ) sunmuşlardı da, birinden kabul edilmiş, ötekinden kabul edilmemişti. ( kurbanı kabul edilmeyen ) "Andolsun seni mutlaka öldüreceğim" demişti. Öteki, "Allah, ancak kendisine karşı gelmekten sakınanlardan kabul eder" demişti.
Maide 27
Ey iman edenler! İhramda iken ( karada ) av hayvanı öldürmeyin. Kim ( ihramda iken ) onu kasten öldürürse ( kendisine ) bir ceza vardır. ( Bu ceza ), Ka’be’ye ulaştırılmak üzere, öldürdüğünün dengi olup, içinizden iki adil kimsenin takdir edeceği bir ( hedyen bâliga el ka'beti ) Kâ'be'ye ulaşan kurbanlık hayvan; veya yoksulları yedirmek suretiyle keffaret; yahut onun dengi oruç tutmaktır. ( Bu ) yaptığı işin kötü sonucunu tatması içindir. Allah, geçmiştekileri affetmiştir. Fakat kim bir daha böyle yaparsa, Allah ondan intikam alır. Allah, mutlak güç sahibidir, intikam sahibidir.
Maide 95
Allah; Ka’be’yi, o saygıdeğer evi, haram ayı , hac kurbanını ( hedye ) ve ( bu kurbanlara takılı ) gerdanlıkları insanlar ( ın din ve dünyaları ) için ayakta kalma ( ve canlanma ) sebebi kıldı. Bunlar, göklerde ve yerde ne varsa hepsini Allah’ın bildiğini ve Allah’ın ( zaten ) her şeyi hakkıyla bilmekte olduğunu bilmeniz içindir.
Maide 97
Biz, ( İbrahim’e ) büyük bir kurbanlık vererek onu ( İsmail’i ) kurtardık.
Saffat 107
Onlar, inkar eden ve sizin Mescid-i Haram'ı ziyaretinizi ve bekletilen KURBANların yerlerine ulaşmasını menedenlerdir. Eğer ( Mekke'de ) kendilerini henüz tanımadığınız mümin erkeklerle mümin kadınları bilmeyerek çiğnemeniz sebebiyle üzüntüye kapılmanız ihtimali olmasaydı ( ALLAH savaşı önlemezdi ). Dilediklerine rahmet etmek için ALLAH böyle yapmıştır. Eğer onlar birbirinden ayrılmış olsalardı elbette onlardan inkar edenleri elemli bir azaba çarptırırdık.
Fetih 25
" Doğrusu ALLAH bize, ( gökten inen ) ateşin yiyeceği ( yakıp kor edeceği ) bir KURBAN getirmedikçe hiçbir Elçiye inanmamamızı emretti " diyenlere şöyle de : Size, benden önce mucizelerle, ( özellikle ) dediğiniz ( mucize ) ile nice Elçiler geldi. Eğer doğru insanlar iseniz, ya onları niçin öldürdünüz ?
Ali imran 183
Biz, oğluna bedel ona büyük bir KURBAN verdik. Geriden gelecekler arasında ona ( iyi bir nam ) bıraktık : İbrahim'e selam ! dedik. Biz iyileri böyle mükafatlandırırız. Çünkü o, bizim mümin kullarımızdandır.
Saffat 107 - 108 - 109 - 110 - 111
Adak ( Nezir )
Adak "Olursa yaparım" diye Allah ile Pazarlık Değildir!
insanlardan birini görecek olursan,
"Şüphesiz ben Rahmân'a susmayı adadım.
Bugün hiçbir insan ile konuşmayacağım” de.
Meryem 26
Zenginlerin içki masalarında 12 Ay yediği Et,
( Allah'ın Emri / ibadet gereği )
Fakirler için Olunca Katliam Diyorlar !
Kurbanlık Hayvanlar
Sekiz çift ( Hayvan ) :
Koyundan iki ( Dişi / Erkek )
Keçiden iki ( Dişi / Erkek )
Enam 143
Deveden de iki ( Dişi / Erkek )
Sığırdan da iki ( Dişi / Erkek )
Enam 144
Belirli günlerde Allah'ın kendilerine rızık olarak verdiği
( kurbanlık ) hayvanlar üzerine
( onları kurban ederken ) Allah'ın adını ansınlar.
Artık onlardan siz de yiyin,
yoksula ve fakire de yedirin.
Hac 28
Allah'ın kendilerine rızık olarak verdiği ( el en'ami ) kurbanlıklar üzerine
Allah'ın adını ansınlar diye,
biz her ümmet için
( menseken ) kurban kesmeyi farz kıldık.
Hac 34
( Kurbanların ) Ne etleri ne de kanları Allah'a ulaşır !
Fakat Allah'a ulaşacak olan sizin takvânızdır.
Sizi hidayete erdirdiğinden dolayı ( tukebbirû allâhe ) Allah'ı tekbir edesiniz diye
O, bu hayvanları böylece sizin istifadenize verdi.
Hac 37
Biz sana bolca nimetler verdik.
Dua et ve Rabbin için ( Venhar) Kurban Kes.
Kevser 1 - 2
Biz ( ibrahim'e )
büyük bir
Kurbanlık ( bi zibhin )
vererek
onu ( ismail'i ) kurtardık,
Saffat 107
Yaratılış / Tekvin 22
2 Tanrı, “İshak’ı, sevdiğin biricik oğlunu al, Moriya bölgesine git” dedi,
“Orada sana göstereceğim bir dağda oğlunu yakmalık sunu olarak KURBAN ET.”
Hoşea 8
13 Bana sundukları kurbanlara gelince,
Kurban kesiyor, eti kendileri yiyorlar;
Oysa RAB bunu yapanlardan hoşlanmaz.
Yaptığınız her harcamayı ve adadığınız her adağı muhakkak ALLAH bilir.
Zalimler için hiç yardımcı yoktur.
Bakara 270
Hani, imran'ın karısı, " Rabbim ! Karnımdaki çocuğu sırf sana hizmet etmek üzere adadım.
Benden kabul et.
Şüphesiz sen hakkıyla işitensin, hakkıyla bilensin " demişti.
Ali imran 35
Sonra kirlerini gidersinler, adaklarını yerine getirsinler ve
Beyt-i Atik'i ( Kabe'yi ) tavaf etsinler.
Hac 29
O kullar adaklarını yerine getirirler. Kötülüğü her yanı kuşatmış bir günden korkarlar.
insan 7
Yahudilikte, KURBAN / TAKDiME / SUNU
Korban Tanah'ta anlatıldığı üzere Antik israil'de gerek hayvan gerekse diğer nesnelerin sunumuyla ilgili ibadetlere denir.
Sunular, zevah denen hayvan sunuları, barış sunuları ve olah denen yakımlık sunular olmak üzere kategorilere ayrılır.
ibranice'de korban ismi, Tanah'ta tanımlanan ve emredilen çeşitli kurban usullerine verilen genel isimdir.
Yahudilik’te bazı hayvanların veya yiyeceklerin Tanrı’ya bağlılığın bir işareti olarak ve O’nun lutfunu kazanmak, affını sağlamak niyetiyle bir mezbah üzerinde tamamen ya da kısmen yok edilmesinden ibaret olan kurban ibadetinin tarihi ibrahim’e kadar götürülmektedir.
Onun döneminde sığır, davar, kumru, güvercin gibi hayvanlar Tanrı’ya sunulurdu ( Yaratılış / Tekvin, 8/20, 13/18, 15/7-11, 17-21 ).
ishak ( Yaratılış / Tekvin, 26/25 ) ve oğlu Ya‘kub tarafından da devam ettirilen kurban geleneği israiloğulları’nca, bazı dönemlerdeki farklı uygulamalarla birlikte Kudüs’teki mabedin 70 yılında Romalılar tarafından yıkılışına kadar sürdürülmüştür.
Kurban hayvanları sığır, koyun, kuzu, keçi nadiren güvercin ve kumru.
şarap ve ekmek gibi hayvanların dışında takdimeler de sunulur.
Mabed’in yıkılmasından sonra ( MS 70 ) mabed ayakta olmadığı gerekçesiyle Rabbilerce uygulamadan kaldırılmıştır.
Kurban çeşitleri:
1. Yakılan Takdime
2. Selamet Takdimesi
3. şükran Takdimesi
4. Suç Takdimesi
5. Günah Takdimesi
6. Ekmek Takdimesi
7. Dökülen Takdime ( yakılan ve selamet takdimelerine şarap dökülür )
8. Sallama Takdimesi
9. Adak Takdimesi
10. Gönüllü Takdime
Tanah’ta çocuk kurbanında da söz edilir.
( Yaratılış / Tekvin 22:2 )
Musa şeriatında yasaklanmış olmasına karşın
( Levililer / Levioğulları 18:21 )
Kral Ahaz’ın oğlunu ( II.Krallar 16:3 ) ve
Yeftah’ın kızını ( Hakimler 11:30-31 ) kurban ettiği görülmektedir.
21 “Tanrınız RAB’be bir dilek adağı adadığınızda yerine getirmeyi savsaklamayın. Tanrınız RAB sizden kesinlikle bunu isteyecektir.
Yerine getirmezseniz size günah sayılacaktır.
22 Ama adak adamaktan çekinirsen günah sayılmaz.
23 Ağzınızdan çıkanı yapmaya dikkat edin.
Çünkü Tanrınız RAB’be adağı gönülden adadınız.
hiçbir elçiye inanmamamızı emretti" dediler.
De ki: "Benden önce size nice elçiler, açık belgeleri ve
sizin dediğiniz şeyi getirdi.
Eğer doğru söyleyenler iseniz, niçin onları öldürdünüz?"
Ali imran 183
Yakmalık Sunu
Yakmalık Sunu diğer tüm sunulardan kolaylıkla ayırt edilebilir
çünkü hayvanın tamamı sunakta yakılmaktadır.
Diğer tüm sunularda sununun sadece seçilmiş parçaları sunağa yerleştirilir, geriye kalan kısmı kâhinler ve/veya diğer sunu sunanlar tarafından yenilirdi.
Diğer sunular arasında Yakmalık Sunu en önemli olarak görülürdü.
İki talimat listesinde de ilk olarak ondan söz edilir ve bu sunuyu sunacak olanların en iyi hayvanlarını sunmaları istenirdi.
Bu sunu ‘kusursuz ve erkek olmalı’ ifadesinde açıkça belirtilmiştir.
Yakmalık Sunu maliyetliydi ama yoksulların yalnızca ‘kumru ya da güvercin’ sunmasına izin verilmiştir.
Yakmalık Sununun özel işlevine yönelik az detaylar bulunmaktadır.
‘Rab’bi hoşnut eden koku’ ifadesinin tekrar edilmesinin Tanrısal bir onay alma amacı taşıdığı düşünülmüştür.
‘Sunu kişinin günahlarının bağışlanması için kabul edilecektir’.
İbranice kipper fiili genellikle ‘bağışlatma’ olarak çevrilir ve ‘kefaret ödeme’ ya da ‘arındırma/paklama’ gibi anlamlar taşır.
Antik İsrail ve komşularının hukuk sistemlerine göre bazen suçlunun ölüm cezasına çarptırılmak yerine fidye ödemesi mümkündü.
Yakmalık Sunu olarak sunulan hayvan da Tanrı’nın insan günahına yönelik verdiği ölüm cezasına bir alternatif oluşturmaktadır.
Bu fidyenin ödenmesiyle sunuyu sunan kişi, işlediği günaha ya da sahip olduğu kirliliğe yönelik Tanrı’nın adil öfkesini dindirmiş oluyordu.
Tanrı’nın adaleti, sunu sunan kişinin ölüm cezasına çarptırılması yerine bir hayvanın öldürülmesini talep ediyordu.
Yakmalık Sunular Tanrı ile insanlar arasındaki bozulan ilişkiyi onarmak için kullanılıyordu.
Bu yüzden bu tür sunuların Tanrı-insan arasındaki antlaşmaların onaylanmasında hep sunulmuş olması şaşırtıcı değildir.
1. Korintliler 8
8 Yiyecek bizi Tanrı'ya yaklaştırmaz.